Írásaink

Változásmenedzsment – mitől lesz jó?

 

Sokan mondják még ma is, hogy azért csinálom úgy, mert így szoktuk meg. Az emberek nagyrésze a megszokások rabja. Nehezen szabadulunk tőlük és nehezen mozdulunk ki egy régen működő folyamatból. Pedig sokszor fontos a változás. Egy jó vezető ezt látja és képes láttatni.

Három alapvető dologra kell figyelni a változások beindításánál.

1. elégedetlenség a jelenlegi helyzettel

Csak akkor van esélye az újnak, ha a jelenlegivel elégedetlenek vagyunk.

Mitől lenne kedvünk változtatni, ha mindent rendben érzünk. Megszoktuk, jól van ez így. A jelenlegi helyzettel való elégedetlenséget fel kell ébreszteni a munkatársakban is ahhoz, hogy résztvehessenek a változtatásban. Hogyan tehetjük ezt meg?

Egyik kedvenc anekdótám, amikor egy vezető a vállalati nagy gyűlésén felteszi a kérdést az összegyűlt tömeg előtt: – Emberek! Ki akar változást? – erre mindenki felteszi a kezét. Vezető második kérdése: – Emberek! Ki akar változtatni? – Erre a tömegből mindenki hallgat.

Ez jól mutatja, hogy a tettlegességhez, tehát a változtatni vágyásnak, tenni akarásnak vannak alapfeltételei, amiket meg kell teremtenünk. Tudatossá és közössé kell tennünk az elégedetlenséget, mert ez lesz a változás feltétele, indikátora.

Ötletek az operatív változások előkészítésére:

  • adatokat, tényeket kell gyűjteni, ill. olyan eseményeket, amelyekkel igazolni lehet, hogy a jelen helyzet tarthatatlan. Itt szem előtt kell tartani azt, hogy olyan dolgokra fókuszáljunk, amik elsősorban a dolgozókat érintik, számukra fontosak.
  • Ezket a gondolatokat minden fórumon el kell ismételni sokszor. (értekezletek, körlevél, folyosói beszélgetések) Addig kell ismételgetni ezeket, amíg senkinek nem lesz kétsége afelől, hogy a jelenlegi helyzet tarthatatlan.

Gyakorlatilag fel kell rázni a közvéleményt, hogy a megszokás mindenki számára egyértelműen válljon vállalhatatlanná. Ha ezt meg tudjuk tenni, akkor elindítottuk a változást és jöhet következő fontos lépés..

2. jövőkép, ami csábító

Ha nincsen jövőkép, akkor nem fog megmozdulni senki sem. Merre is mennének? Minek szítottuk fel az elégedetlenség tüzét, ha nem tudunk adni egy vonzó jövőképet?

Adnunk kell tehát egy pizitív, vonzó, mindenki számára jól elképzelhető, konkrét jövőképet. Fontos ez azért, mert a homályos, nem elérhető, ködbe vésző, általánosságokba süppedő jövőképek hallatán az emberek visszasüppednek a megszokásba. Elégedetlenné és érdektelenné vállnak az üggyel kapcsolatban.

Igyekezzünk tehát, kis célokat megfogalmazni, amik könnyen elérhetők és konkrét előnyöket jelentenek. Jól megfogható és elérhető célokért már sokan fognak követni.

Már csak meg kell mondani, hogyan is érhető el a cél és itt jöhet a harmadik lépés.

3. konkrét lépések megfogalmazása

Megtettünk két fontos lépést: felszítottuk az elégedetlenséget és felkeltettük a vágyat a jövő felé. Most meg kell fogalmaznunk a konkrét lépéseket, hogyan is induljunk el a kitűzött jövő irányába. Nagyon konkrétan, lehetőleg egyszerűen teljesíthető módon meg kell fogalmazni az első lépést, mert ennek hiányában sokszor kudarcba fullad a változtatás.

Akkor lesz sikeres a változásmenedzsment, ha az alábbi kérdésekre jó válaszokat adunk:

Miért tarthatatlan a mostani helyzet?
Milyen az ideális jövő?
Mi az a konkrét lépés, amit meg kell tenni?

Vegye fel velünk a kapcsolatot

info@fodema.hu